Een uniek gebied!

Lizzy de Kleijn (18) woont samen met haar ouders, oudere- en tweelingzus in Demen. Via haar docent Aardrijkskunde kwam ze het project Meanderende Maas op het spoor en ze besloot het aan te grijpen als onderwerp voor haar profielwerkstuk. Ze ging naar de Werkplaatsen waar ze positief verrast was over het proces én de ideeën. Lizzy: “Er werd duidelijk uitgelegd waarom bepaalde maatregelen nodig zijn en waar ruimte was om mee te denken. Ik denk dat het gebied rond de Maas er alleen maar mooier van zal worden!”

Boven verwachting

Nadat Lizzy voor de eerste keer naar een Werkplaatsbijeenkomst was geweest, heeft ze er nog maar 1x één gemist. “Maar dat was vanwege mijn eindexamen”, lacht ze. “Ik vond de bijeenkomsten heel professioneel aangepakt. Het was heel duidelijk waarom we waren gevraagd om mee te denken, waar de ruimte zat voor onze inbreng en wat er juist al vaststond. Bij iedere bijeenkomst werden de plannen concreter. Dat ging zelfs boven verwachting snel! Doordat ik dit proces zo van dichtbij meemaakte, raakte ik meer en meer geïnteresseerd in het vak Aardrijkskunde. En zo kwam ik uiteindelijk zelfs terecht bij mijn huidige opleiding Geografie, Planologie en Milieu aan de Radboud Universiteit. Je zou dus kunnen zeggen dat het project Meanderende Maas een belangrijke rol heeft gespeeld in mijn studiekeuze.”

Gemiste kans

De inbreng uit de Werkplaatsen ziet Lizzy duidelijk terug. Zo kan de bomendijk van Demen behouden blijven door de bestaande tuimeldijk aan de rivierzijde te versterken, is het streven bij Ravenstein een unieke kademuur te maken en worden de struinpaden van de uiterwaarden beter toegankelijk gemaakt. Dat laatste heeft volgende Lizzy een belangrijke meerwaarde: “Als meer mensen de uiterwaarden ontdekken, leren ze de waarde van het gebied beter kennen.” Toch is ze niet alleen maar vol lof over het project. “Ik vind het jammer dat er niet meer uitgehaald is op het gebied van duurzaamheid. Naast het duurzaam omgaan met grond en de aandacht voor biodiversiteit had er meer ingezeten. Denk maar eens aan de integratie manieren om wind- of zonenergie op te wekken. Een gemiste kans”, aldus de studente.

Goede mix

Lizzy hoopt dat meer jongeren kennismaken met het project Meanderende Maas en wat dat betekent voor de omgeving rond de Maas. “Dat zou via de docenten Aardrijkskunde kunnen, zoals dat bij mij ook is gegaan. En er kan meer gehaald worden uit Instagram. Bijvoorbeeld door onderwerpen die voor jongeren belangrijk zijn daar door jongeren in beeld te laten brengen. Denk aan de recreatiestrandjes of vele watersportmogelijkheden.” Het project is voor Lizzy helemaal geslaagd als de plannen in de praktijk net zo uitpakken als op papier wordt voorgesteld. Lizzy: “Het gebied is nu al mooi, maar straks is het echt uniek!”